Valio viritettiin tulevaisuuden taajuudelle

”Tavoitteenamme on entistä vahvempi jalansija Venäjän lisäksi myös muissa entisissä IVY-maissa. Nyt luotu johtamismalli vastaa näitä kasvutavoitteita”, sanoo OOO Valion toimitusjohtaja Mika Koskinen.

19.03.2012

Pitkään Venäjän alueella toiminut Valio haluaa kasvaa kannattavasti ja vahvistaa toimintaansa myös entisissä IVY-maissa. Kasvua tukeva johtoryhmätason organisaatiomuutos toteutettiin business coachingin avulla.

Ensimmäinen voitoimitus Venäjälle vietiin 1908.  Tänä päivänä OOO Valio on markkinajohtaja Venäjällä sekä voin että juustojen tuoteryhmässä. Valion Viola-sulatejuusto on yksi tunnetuimpia brändejä Venäjällä, se painii samassa sarjassa Nokian ja Coca Colan kanssa.

- Valiolla on pitkään ollut vahva jalansija Venäjän markkinoilla. Esimerkiksi Moskovan olympialaisissa Valio oli ainoa meijerituotteiden toimittaja, kertoo Venäjän ja entisten IVY-maiden toiminnoista vastaava OOO Valion toimitusjohtaja Mika Koskinen.

320 miljoonan euron liikevaihdollaan OOO Valio on Venäjän alueen kolmanneksi suurin meijerituotteiden valmistaja. Viime vuosina kasvu on ollut jatkuvaa, ja esimerkiksi tuoretuotteissa myynti on viimeisen seitsemän vuoden aikana lähes kymmenkertaistunut.

- Kehittyvillä markkinoilla ei voi jäädä paikalleen makaamaan, silloin jäisimme jalkoihin kaupan ja kilpailijoiden kasvaessa, ja meillä olisi heikommat eväät neuvotteluissa, Koskinen perustelee.

Avainhenkilöanalyyseistä uuteen johtamismalliin

Voimakas kasvu synnyttää muutostarpeita myös organisaatiolle ja johtamiselle. Tämä työ OOO Valiossa käynnistettiin muutama vuosi sitten, kun pitkäaikaisen kumppanin, MPS:n, avustuksella analysoitiin noin 25 avainhenkilöä tulevaisuuden tavoitteiden näkökulmasta. Osaamisen, motivaation ja henkilökohtaisten kehittymistavoitteiden kartoittamisen perusteella on luotu yksilöllisiä urapolkuja ja –suunnitelmia.

Tarve tuoreimmalle organisaatiomuutokselle syntyi Moskovassa sijaitsevan tuotanto- ja logistiikkakeskuksen kasvettua merkittävästi. Pääkonttoriaan Pietarissa pitävä OOO Valio oli tähän asti ollut prosessiorganisaatio, ja vaikka Moskova ja Pietari ovat maantieteellisesti kaukana toisistaan, ei prosesseille kuitenkaan haluttu rakentaa tuplaorganisaatiota.

- Päädyttiin rakentamaan matriisimainen hybridi, jossa prosessien johtamisen rinnalle rakennettiin paikallisjohtajamalli. Näin prosesseihin ja päätöksentekoon saadaan mukaan paikallisnäkemystä, Koskinen selvittää.

Coachingilla kohti yhteistä ymmärrystä

Johtoryhmää koskeva muutos haluttiin toteuttaa motivaatiosta ja osaamisesta huolehtien. Yhteistyössä MPS:n kanssa muutosta tuettiin sekä johtoryhmätyön kehittämisen että business coachingin keinoin.

- Näimme organisaatiomuutoksen mahdollisuutena ja pohdimme tarkkaan, mikä tehtävä kullekin parhaiten sopisi, Koskinen kuvailee.

Uudistuneen johtoryhmän toimintaa lähdettiin kehittämään yhteisissä coaching-tapaamisissa.

- Tavoitteena oli löytää yhteinen ymmärrys sille, miksi muutoksia on tarpeen tehdä sekä sisäistää ja hyväksyä uusi toimintamalli. Vain sitä kautta on mahdollista lähteä toimimaan tehokkaasti ja tavoitteiden mukaisesti, painottaa Koskinen.

Avointa keskustelua

Johtoryhmä kokoontui yhteisiin coaching-tapaamisiin kevään, kesän ja syksyn 2011 aikana kaikkiaan viidesti. MPS-konsultin ohjauksessa pyrittiin
puhumaan mahdollisimman avoimesti, rohkaistiin kommentoimaan ja mietittiin yhdessä, millaisista asioista syntyy epäluuloja. Tapaamisten välillä kukin työsti aiheita tahoillaan erilaisten tehtävien avulla.

- Kaiken kaikkiaan coaching-tapaamisissa pyrittiin pureksimaan muutos niin perinpohjaisesti, ettei kellekään jäisi mitään hampaankoloon. MPS:n asiantuntijan läsnäolo oli tärkeää; se sai osallistujat yrittämään enemmän ja myös pakotti jäsentämään asiat selkeästi, jotta ulkopuolinenkin pystyi ne ymmärtämään, Koskinen summaa.

Osana kokonaisuutta MPS tarjosi myös henkilökohtaista coachausta muutamalle johtoryhmän jäsenelle, joiden tehtävänkuva muuttui uudistuksen yhteydessä merkittävästi. Ammatillista kasvua uuteen rooliin tuettiin 5–10 henkilökohtaisella tapaamisella, joiden välissä coachattava pohti asioita välitehtävien avulla itsenäisesti.

Tuloksena pitkällä tähtäimellä toimiva malli

Puolisen vuotta kestänyt coaching-kokonaisuus päättyi lokakuussa 2011. Lopputuloksena oli kitkattomasti toimivaksi saatu uusi johtamismalli, joka ei heti vanhene liiketoiminnan kasvaessa ja toimintojen laajentuessa.

- Muutos vei pitkään, mutta onneksi käytimme sen läpiviemiseen riittävästi aikaa – nyt meillä on yhtenäinen johtoryhmä, ihmiset oikeissa tehtävissä ja tehtäviensä tasalla. Tämä malli toimii tarvittaessa pitkälle tulevaisuuteen, Koskinen toteaa tyytyväisenä.

 

Teksti: Saija Westerlund

Kuva: OOO Valio

Valio Venäjällä - virstanpylväät:

1908 ensimmäinen voitoimitus Venäjälle

1956 Viola tuotiin markkinoille, ja on nykyään Venäjän tunnetuin sulatejuusto

1980 Moskovan olympialaisten ainoa meijerituotteiden toimittaja

1994 Valio perusti Venäjälle tytäryhtiön ZAO Valio St. Petersburg

2008 tytäryhtiöstä tuli OOO Valio

2008 Hatchinassa, Pietarin eteläpuolella, avattiin yhteistyömeijeri

2009 Odintsovossa, Moskovan länsipuolella, avattiin oma tehdas- ja varastokompleksi

Jaa tämä uutinen