Palvelukseen halutaan: tyhjäntoimittaja

Robit Rocktoolsin talousjohtaja Jukka Luoma (vas.) ja vientimyyjäksi valittu Matti Sipilä.

14.03.2013

Rekrytointi-ilmoittelussa moni yritys luottaa perinteeseen ja totuttuihin toimintatapoihin. Lempääläinen Robit Rocktools kuitenkin osoitti, että toisinaan parhaaseen tulokseen pääsee olemalla rohkeasti erilainen.

Robit Rocktools on suomalainen yritys, joka valmistaa korkealaatuista porakalustoa kaivos-, louhinta- ja rakennusteollisuudelle. Yritys on viime vuosina kasvanut vauhdilla, ja tällä hetkellä vientiä on jo 95 maahan.

- Tehdas toimii Lempäälässä ja sen lisäksi meillä on 100 % omistuksessa oleva tytäryhtiö Koreassa. Suomesta käsin palvelemme Eurooppaa, Afrikkaa ja Amerikoita, Koreasta Aasian aluetta. Vuodenvaihteessa perustettiin yritys USA:han tavoitteena saada lisää vauhtia Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan, kertoo Robitin talousjohtaja Jukka Luoma.

Koska Robit Rocktoolsin toiminta on kansainvälistä, sitä on myös henkilöstö: 85 ammattilaisen joukosta löytyy 10 eri kansallisuutta ja 14 eri äidinkieltä.

- Korkean ja tasaisen laadun sekä asiakaskohtaisten räätälöintimahdollisuuksien ohella vahvuutemme on palvelussa. Olemme olemassa nimenomaan asiakkaitamme varten, ja siksi myyntihenkilöstömme ajasta vähintään 100 päivää vuodessa kuluu asiakkaiden luona – näin varmistamme, että kuuntelemme asiakasta ja saamme myös vietyä tietoa heille, Luoma selvittää.

Haasteellinen rekrytointi

Voimakkaan kasvun tueksi tarvitaan tietysti uusia osaajia, ja loppuvuodesta 2012 tuli ajankohtaiseksi vientimyyjän rekrytointi. Jukka Luoman mukaan vaatimukset asetettiin aika korkealle: tulevalta vientimyyjältä odotettiin myyntikokemusta, toimialatuntemusta, kielitaitoa ja kykyä kommunikoida, matkustushalukkuutta ja tietysti tiimiin sopivaa asennetta.

- Tiesimme, että sopivan henkilön löytäminen tulisi olemaan haasteellista, sillä tällä hetkellä kaivosteollisuus on hyvässä vedossa sekä Suomessa että Ruotsissa eli osaajille on kysyntää. Ylipäätään toimialatuntemusta yhdistettynä tekniseen taustaan ja myyntikokemukseen ei ole ihan helppo löytää. Piti keksiä jotain, millä saisi herätettyä niitäkin, jotka eivät aktiivisesti etsi uutta tehtävää.

Erilainen ilmoitus

Kun Robitin rekrytointi-ilmoitus sitten julkaistiin, oli se vähintäänkin huomiota herättävä. Tehtävänimikkeen paikalla luki Good for Nothing Bum. Ilmoituksen idea oli käänteinen teksti, jossa kuvailtiin tyhjäntoimittajatyyppi, jollaista ei haluta palvelukseen.

- Idea syntyi yön pimeinä tunteina, ja sitä jalostettiin yhdessä markkinoinnistamme vastaavan Jari Silverin kanssa. Porukalla muokattiin tekstiä niin, että saatiin luotua vastakkainasettelu, Jukka Luoma muistelee.

Muutama ihminen organisaatiossa vähän epäili ilmoituksen toimivuutta, ja jossain vaiheessa Luomankin mielessä kävi ajatus, että onko tyyli liiankin rohkea.

- Totesimme kuitenkin, että meille sopii tällainen ilmoitus, jossa on sopivasti pilkettä silmäkulmassa. Pelko ei saa ohjata toimintaa eikä rekrytoinnin sitä paitsi tarvitse olla aina niin ryppyotsaista toimintaa. Meillä pyritään muutenkin luomaan kulttuuria, jossa päivien ei tarvitse olla harmaita vaan töissä saa olla mukavaa.

Huikeita klikkausmääriä

Ilmoitus julkaistiin Aamulehdessä sekä verkossa Robitin omilla sivuilla, Oikotiellä, Monsterissa, Työvoimatoimiston sivuilla sekä rekrytoinnissa kumppanina toimineen MPS:n sivuilla.

- Ensimmäistä kertaa rekrytointia rummutettiin myös sosiaalisessa mediassa ja ilmoitusta jaettiin esimerkiksi Facebookissa. Jälkeenpäin on tullut kommentteja useammastakin suunnasta, että ilmoitus on bongattu jostain muualta kuin alkuperäisistä julkaisupaikoista.

Keskivertoilmoitus kerää Oikotiellä noin 1000 klikkiä, Robit Rocktoolsin Good for Nothing Bum -ilmoitusta klikattiin kaikkiaan yli 12000 kertaa. Robitin omilla sivuilla kävijämäärät nousivat 600:sta 3000 kävijään viikossa.

- Ilmoitus siis poiki markkina-arvoa monessakin mielessä, ja teki varmasti yritystä tutuksi niillekin, joilla ei aiempaa käsitystä Robitista ollut. Monen mielestä ilmoitus oli rohkea ja onnistunut veto. Mukavia olivat myös ne soitot ja viestit, joissa kiiteltiin sitä, ettei kaikki huumori ole hävinnyt – eivätkä nämä henkilöt olleet edes hakemassa tehtävään, Luoma kertoo.

Sopiva vientimyyjä ja useita hyviä kontakteja

Tehtävään tuli kaikkiaan toistasataa hakemusta, mikä on Jukka Luoman mukaan vastaavilla kriteereillä lähes kymmenkertainen määrä.

- Suurin osa oli liikkeellä tositarkoituksella ja oli lukenut ilmoituksen loppuun asti. Meillä oli kumppanina rekrytoinnissa MPS, joten hakemuksia ei tarvinnut käydä läpi yksin. Konsultti teki alkujaottelun, ja suositusten pohjalta kävin läpi hakemuksia, joiden joukosta sitten yhdessä valittiin haastateltavat ehdokkaat.

Haastatteluiden ja henkilöarvion myötä sopiva henkilö vientimyyjän tehtävään löytyi.

- Valitun vientimyyjän lisäksi hakuprosessi voi jatkossa poikia vielä muitakin rekrytointeja. Tapasimme muutamia ehdokkaita, joihin tulemme varmasti jatkossa toiminnan kasvaessa olemaan yhteydessä.

Tavoitteena kannattava kasvu ­

Robit Rocktoolsin tulevaisuus näyttää hyvältä. Kolmen vuoden suunnitelma tähtää 50 miljoonan liikevaihtoon, ja tavoitteena on kasvaa kannattavasti, kuten tähänkin asti. Kansainvälisen toiminnan laajenemisesta seuraa rekrytointitarpeita, joita silmällä pitäen Jukka Luoma jo kehittelee uusia ideoita.

- Kaikenlaisia ajatuksia on jo pyöritelty. Tässä välissä haettiin myyntipäällikköä Lempäälään perinteisemmällä ilmoituksella, mutta taas kun lähdetään vientimyyjien ihmeelliseen maailmaan, on luvassa jotain erilaista.

Teksti: Saija Westerlund
Kuva: Robit Rocktools Ltd

Katso Good for nothing Bum -ilmoitus tästä.

Robit Rocktools Ltd

•Suomalainen yritys, kotimaisessa omistuksessa
•Valmistaa korkealaatuista porakalustoa kaivos-, louhinta- ja rakennusteollisuudelle
•Tärkeimmät tuotelinjat: kallioporaus ja maaporaus
•Vientiä 95 maahan
•Hyvän työn palkinto lokakuussa 2012
•Vuoden pirkanmaalainen yritys vuonna 2011
•AAA-luottoluokitus 2009

Jaa tämä uutinen