Miksi niin monet uudet johtajat ovat tuomittuja epäonnistumaan?

24.10.2013

”Miltä tuntuu loikata kokonaan toiselle toimialalle?” Sen jälkeen kun tieto siirtymisestäni MPS:n toimitusjohtajaksi keväällä julkaistiin, on minulta kysytty tätä kysymystä uudelleen ja uudelleen. Asiasta on tehty jopa liian suuri numero: edelleenhän jatkan oman intohimoni eli huippuasiantuntijoiden johtamisen parissa. Ja silloin tehtävässä onnistumisen kannalta avainkysymys on; onko yrityksen tuottama sisältö lähellä omaa sydäntä? Minulle oikeiden johtajien ja muiden huippuammattilaisten valinta, ja heidän menestymisen varmistaminen ovat niin lähellä sydäntä kuin ihmisen työ vain voi olla.

Pärjätäkseen uudessa organisaatiossa vastavalitun johtajan on olennaista käyttää aikaa yrityksen kulttuurin ymmärtämiseen. Menestyäkseen uudessa työssään on jo ensimmäisen 30 päivän aikana selvitettävä, mihin asioihin ihmiset yrityksessä uskovat, millainen on yrityksen sisäinen dynamiikka, ja mitkä ovat yrityksen todelliset arvot - eivät siis välttämättä ne, jotka vilahtelevat PowerPoint-esityksissä, vaan ne, joita ihmiset yrityksen käytävillä elävät ja hengittävät. Kuka käyttää valtaa yli organisaatiolaatikoiden ja millaisista asioista ihmiset puhuvat? Mikä on ero sen välillä millaista johtajuutta kaivataan ja millaisesta puhutaan? Onko johtajalle asetetut odotukset kirkkaat ja mandaatti kyseenalaistamaton suhteessa vallitsevaan kulttuuriin?

Liian usein näkee johtajia jotka uskovat, että ne asiat joilla menestyi edellisessä tehtävässä, menestyisi myös tulevassa. Jos keskittyy härkäpäisesti ajamaan muutoksia muutosten vuoksi, on pian todellisissa vaikeuksissa. Ja jos jo alkuvaiheessa menee metsään, ei sieltä ihan helposti pääsekään takaisin oikealle polulle. Professori Michael Watkinsin Harvard Business Schoolissa tekemän tutkimuksen mukaan mikäli uusi johtaja ei voita alaistensa luottamusta ensimmäisten 90 päivän aikana, ei hän suurella todennäköisyydellä voita sitä jatkossakaan.

Luottamus ansaitaan

Luottamuksen johtaja voi voittaa ymmärtämällä millaisten ihmisten kanssa on tekemisissä ja olemalla uskottava. Tärkeää on siis oppia bisneksen ydin, siinä onnistumisen edellytykset ja kipupisteet. Kuten jalkapalloihmisille on turha tulla puhumaan jalkapallon erätauoista, niin samalla tavalla omille työntekijöille jää hyvin äkkiä kiinni siitä, jos ei ymmärrä heidän työtään ja tuotteitaan. Samalla tavoin johtajan on tunnettava itsensä ja omat vahvuutensa, ja keskityttävä hyödyntämään niitä. Ensimmäisinä päivinä ja viikkoina oppimiskäyrä on melko jyrkän nousujohteinen, mutta kannattaa keskittyä ainoastaan muokkaamaan omia taitojaan. Jos erehtyy miettimään vain omaa egoaan, menettää helposti kaiken uskottavuutensa, ja taas ollaan luottamuksen suhteen pakkasen puolella. Aitoja ihmisiä halutaan seurata, ei suinkaan lipeviä liikemiehiä.

Oikotie menestykseen uudessa johtajaroolissa rakentuu hyvin pitkälle näiden tekijöiden ympärille. Jos jaksaa käyttää aikaansa ja energiaansa sen löytämiseen mille kokee suurinta intohimoa, ja nöyrästi kuuntelee henkilöstön myös rivien väliin piilottamia odotuksia, ei loikka toimialalta toiselle äkkiä enää tunnukaan kovin suurelta. Ensimmäiset sata päivää eivät ole tärkeitä pelkästään Barack Obamalle tai muille maailmaa muuttaville johtajille, vaan jokaiselle joka haluaa varmistaa menestyksensä pitkällä aikavälillä uudessa organisaatiossa.

Kirjoittaja on MPS-Yhtiöiden toimitusjohtaja Petteri Kilpinen. Teksti on julkaistu 23.9.2013 myös Elinkeinoelämänfoorumi.fi sivustolla.

Jaa tämä uutinen