Etsitkö kumppania tositarkoituksella?

22.06.2017

Niin kuin kumppanin valinta, on myös rekrytointi aina kahden kauppa. Pelkät kriteerit ilmoituksessa eivät hurmaa vastapuolta, vaan on myös aidosti kerrottava arvoistaan, yrityskulttuurista sekä työn merkityksellisyydestä.

Niin kuin kumppanin valinta, on myös rekrytointi aina kahden kauppa. Pelkät kriteerit ilmoituksessa eivät hurmaa vastapuolta, vaan on myös aidosti kerrottava arvoistaan, yrityskulttuurista sekä työn merkityksellisyydestä. Treffeillä ja työelämässä lähtemättömän vaikutuksen ja aidosti kiinnostavan ensivaikutelman luominen on äärimmäisen tärkeää. Kuten vuorovaikutustutkija Nicholas Boothman Kauppalehden Optiossa on todennut asiasta: ”Päätämme, mitä ajattelemme toisesta ihmisestä muutaman ensimmäisen sekunnin aikana. Ihmiset tekevät näin luonnostaan eikä sitä voi estää”. Sama analogia toimii myös rekrytoinnissa – työpaikkailmoitus herättää usein jo vahvan ensivaikutelman yrityksestä piirtäen samalla arvokasta kuvaa yrityskulttuurista.

Onko treffikumppani sitten hieman tylsähkö? Samaa voi pohtia lukiessaan työpaikkailmoitusta, joka ei nykypäivänä enää voi olla pelkkä tietoisku haettavasta tehtävästä. Työpaikkailmoituksella rakennetaan tuiki tärkeää työnantajakuvaa, joten kannattaa tarkkaan miettiä mitä ilmoituksessa kertoo ja miten. Aitous, rohkeus ja avoimuus ovat tässäkin valtteja, unohtamatta pilkettä silmäkulmassa.

Kuitenkaan pelkällä ilmoituksellakaan ei vielä valssata yhdessä alttarille, vaan on tiedettävä missä osaajat, niin aktiiviset kuin passiivisetkin, liikkuvat. Onnistunutta rekrytointimarkkinointia kuvastaa parhaiten se, että tarvittavia kanavia hyödynnetään tehokkaasti lomittain. Perinteisten sähköisten työpaikkasivustojen tueksi on hyvä valita eri digikanavien tarjoamia näkyvyystuotteita. Sosiaalisen median hyödyntäminen rekrytoinnissa on jo arkipäivää - ja ehdottomasti paras tapa tavoittaa ne osaajat, jotka eivät aktiivisesti etsi töitä.

Sosiaalisen median hyödyntäminen rekrytoinnissa voidaan jakaa käytännössä kahteen osaan: sosiaaliseen rekrytointiin ja kohdennettuun mainontaan. Näistä sosiaalinen rekrytointi vaatii toimiakseen oikean yleisön, sillä suositus tai tieto tehtävästä tulee omasta verkostosta, ystäviltä ja tutuilta. Työnantajastaan innostunut ja työstään motivoitunut henkilöstö toimii parhaana mahdollisena työntekijälähettiläänä silloin kun viestit ovat innostavia ja kertovat todellisesta yrityskulttuurista. Viestin tulee kuitenkin olla aito, sillä kukaan ei halua vaikuttaa pöllöltä ja jakaa huonoa sisältöä.

Johanna Leskisen blogi on julkaistu aiemmin hänen postauksena LinkedInissä 12.5.2017.

Kirjoittaja on
Johanna Leskinen.

Johanna on konsultti sekä innokas rekrytoinnin ja sosiaalisen median kehittäjä.

Kohdennettu markkinointi sosiaalisessa mediassa on kustannustehokas ja kätevä tapa tavoittaa osaajat. Facebook:issa, LinkedIn:ssa, Instagram:issa ja Twitter:issä rekrytointi on jo arkipäivää, ja nyt myös Snapchat:kin tarjoaa maksullista mainontaa.

Innostuneena odotankin näiden vähemmän perinteisten sosiaalisten medioiden tulevan hyödynnetyksi rekrytoinnissa entistä enemmän. Valitettavasti LinkedIn on muuttanut toimintatapaansa niin, että työntekijöiden jakamat päivitykset eivät enää saa niin suurta näkyvyyttä kuin ennen.

LinkedIn tarjoaa kuitenkin monia muita mahdollisuuksia tavoittaa osaajat. Sponsoroidut sisällöt ja inmail:it tuovat lisänäkyvyyttä ja mikä parasta, juuri oikealle kohderyhmälle.

Jaa tämä uutinen